Et trobes aquí: Inici >> Secció Sindical, Acció Sindical, Acció social >> COMUNICAT | SECTOR SOCIAL

COMUNICAT | SECTOR SOCIAL

Som treballadores precàries del sector de la intervenció social que treballem amb persones sense llar organitzades dins la Confederació Nacional del Treball (CNT). Venim a denunciar els greus incompliments de dues entitats privades que gestionen serveis socials per a persones sense llar externalitzades per l’Ajuntament de Barcelona: EUREST (Empresa d’Hostaleria) i ACCENT SOCIAL (Empresa multi serveis de Florentino Pérez).

Volem denunciar la hipocresia i la mala praxis demostrades per Barcelona en Comú i en especial a Laura Pérez, Cap de Serveis Socials de Barcelona i responsable directe. Barcelona en Comú no ha complert el punt 9 del seu programa electoral amb el qual va guanyar les eleccions: municipalitzar els serveis bàsics que fins ara estaven externalitzats. Les empreses multiservei, pseudocooperatives i fundacions que gestionen aquests serveis l’únic que busquen és maximitzar beneficis a costa de precaritzar per enriquir-se amb els nostres diners públics. Aquesta situació provoca incompliments sistemàtics dels drets bàsics de les treballadores i usuàries. Des de L’IMSS, òrgan municipal responsable de les externalitzacions a Barcelona, no hi ha cap mena de seguiment i es mira cap a una altra banda quan no es compleixen els contractes acordats. Les entitats coneixen perfectament aquesta situació i ho aprofiten per ajustar el pressupost sense que els importi denigrar el servei que gestionen.

No és només una qüestió laboral: Alta càrrega de treball inassumible, ja que les empreses no supleixen a les treballadores quan s’absenten del lloc de treball, mal estat de les instal·lacions, incompliments de conveni, jornades eternes, professionals fent funcions per sobre de categoria, horaris canviants, exigència d’una disponibilitat incompatible amb la vida personal, falta de roba per donar en ple hivern, dies sencers sense educador ni servei d’Infermeria a l’alberg de Meridiana, contractes en frau de llei, infracategories i hores extres que mai es paguen als menjadors que gestiona Eurest, entre moltes altres coses… Condicions laborals que desgasten a les plantilles, cremen als professionals i destrueixen els llocs de treball. Tot plegat redueix la qualitat del servei que es presta i, en un àmbit com el nostre, suposa una pitjor atenció a les situacions que ens plantegen les persones sense llar amb qui treballem.

Aquest cap de setmana passat, va morir una persona al menjador de Paral·lel, mentre només hi havia una educadora, quan el plec marca que han de ser 2. La secció sindical d’Eurest a CNT havia denunciat directament aquesta situació tant a l’administració com a la empresa, reservant-se el dret a tancar els menjadors socials tant de Navas com de Paral·lel si no es complien uns mínims de personal; no ho van portar a terme perquè se’ls hi trencava l’ànima només a pensar en deixar sense menjar a gairebé 300 persones. No va haver resposta a aquesta situació ni des de l’administració i des de la empresa.

No treballem amb màquines ni fulls de càlcul, treballem amb persones. Caldria esperar que Barcelona en Comú posés per davant la qualitat en la prestació dels serveis que assumeixen. La Responsabilitat Social Corporativa no pot ser només un concepte, qui estan a les administracions i cobren uns sous estratosfèrics fets a mida hauran de triar si ser gestors de la misèria o començar a erradicar-la, vigilant el compliment dels plecs de condicions i començar a sancionar a les entitats que no ho fan.

La divisió, com en qualsevol altre sector de l’economia capitalista, és clara: vostès, directius i polítics, apropiant-se de les rendes del treball en la rereguarda i nosaltres, treballadores d’atenció directa i usuàries, carregant sobre les nostres espatlles els serveis; tirant-los endavant cada dia contra tot i contra vostès.